Historie

Er is de afgelopen jaren op veel manieren aandacht geweest voor 21 maart in Gouda.

Tot de eeuwwisseling werden alle activiteiten georganiseerd door de in Gouda gevestigde Stichting Provinciaal Platform Anti-Racisme (SPPAR). In samenwerking met heel veel andere organisaties werd een scala aan activiteiten georganiseerd onder het motto 'Van 21 maart tot 5 mei' oftewel 'Van racisme naar bevrijding'. Er waren films, concerten, manifestaties, lezingen, en nog veel meer. Helaas trok de provincie de subsidie voor de SPPAR in, en gebeurde er enige jaren niets.

Na de aanslagen in New York was er een toenemende verharding in de Goudse samenleving. Vanuit het Verzetsmuseum kwam de wens op om daar iets tegen te doen. Zo ontstond de gedachte om weer iets te organiseren rond de Internationale dag tegen racisme, 21 maart. In 2007 werden voor de eerste keer ontmoetingsmaaltijden georganiseerd, en dit is sindsdien een jaarlijks terugkerend evenement in Gouda. De eerste keer met ongeveer 250 deelnemers, en met een top van 500 deelnemers op 13 lokaties in 2011. De laatste paar jaar breidt de stichting de activiteiten steeds meer uit, en zijn er lezingen, debatten en tentoonstellingen georganiseerd, en werden er door twee stadsdichters speciale gedichten voor 21 maart geschreven.

Ook is voor basisscholen een lespakket over tolerantie toegevoegd aan de activiteiten.